Elurikkus ja loodus

18.01.2024 Aastaajad

Uurisime ja õppisime Muumide rühmas aastaaegu. Õppisime, mis kuupäeval, kuul ja aastaajal on meie sünnipäev. Meisterdasime 2024. aasta kalendri. Õppisime kuude nimetusi ning aastaaegade tunnuseid ja järgnevust.

Vanadest kalendritest meisterdasime rühmatööna kollaažid.

 

Lapsed maalisid oma lemmikaastaaja.

Rühmitasime aastaaegade tunnuseid ja moodustasime etteatud tähtedest sõnu.

Koostasime ühistööna animatsiooni aastaaegadest.

Aastaajad animatsioon

28.09.2023 Matk “Sügis pargis”

Liikumisnädala raames toimus Muumide ja Pätude ühismatk Raja parki, kus vaatlemise ja uurisime loodust. Otsisime ja uurisime pargis kasvavaid seeni, õppisime tundma puid, värvikaartide abil leidsime loodusest sarnaseid värve. Lapsed said leida midagi, mis pakub neile huvi ning mängida ja ronida mänguväljakul.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Tervis ja heaolu.

26.09.2023 Seened sambla sees

Muumid vaatlesid metsast toodud seeni, mis on nende nimed, missugused nad välja näevad ning uurisid neid digitaalse mikroskoobi abil lähemalt. Lisaks mängisid seente korjamise mängu ning meisterdasid loovtööna vabal valikul seene.

Pätude rühma lapsed uurisid samuti seeni, mängisid seente korjamise mängu, valmistasid seenepildiga foccacia ning tegid temaatilisi kunstitöid.

Lisaks käisid 3-7aastased lapsed Tammelinna raamatukogus kuulmas jutte seentest.

13.09.2023 Saagikoristusaeg

Viljad on valmis ning aeg on saaki koristada. Võtsime lastega üles porgandid, kartulid, korjasime kõrvitsad, oad. Saagist moodustasime hulki, loendasime, järjestasime suuruse järgi ja moodustasime kujundeid. Sõime porgandeid ja keetsime ube.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Tervis ja heaolu, Kliimamuutused, Lasteaia õu.

21.07.2023 Korjame marju

Korjasime lastega aias vaarikaid ja mustsõstraid, et neist smuutit valmistada. Võrdlesime, mida on vähem, mida rohkem. Kui marjad korjatud, suundusime smuutit valmistama.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Tervis ja heaolu, Lasteaia õu.

20.07.2023 Suvised toimetused aiad

Vaatlesime aias taimede kasvamist ja viljade valmimist, rohisime peenraid, õppisime tundma, mis on umbrohi, maitsesime hapuoblikaid, lõikasime ära murulaugu äraõitsenud pealsed, uurisime murulaugu seemneid, maitsesime herneid, sõime marju, harvendamise porgandeid ja rääkisme, miks see on vajalik. Harvendatud porgandid pistsime aga nahka.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise Kooli teemadega Tervis ja heaolu, Kliimamuutused, Lasteaia õu.

22.05.2023 Kevadõied

Õppisime Muumidega tundma kevadlilli. Vaatlesime neid piltidelt, rääksime nende kasulikest omadustest ning sellest, missugused kokkupuuted lastel nende lilledega on olnud. Iga laps maalis meelepärase kevadlille. Maalisime munakarbist saadud vanapaberile. Sellega seoses rääkisime paberi taaskasutusest.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Jäätmed ja prügi.

16.05.2023 Kurgitaimed aknalaual annavad saaki

12.05.2023 Kevadised külvitööd aias

Külvasime lastega taimekastidesse oa-, herne- ja lehtkapsa seemned. Pottidesse külvasime eelkasvatuseks kõrvitsa ja kaalika seemned.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Kliimamuutused, Lasteaia õu, Tervis ja heaolu, Vesi.

09.05.2023 Õppeprogramm “Uudista ja uuri”

Veetsime toreda päeva looduses, osaledes Keskkonnaameti õppeprogrammis “Uudista ja uuri” Selli-Sillaotsa õpperajal KIK keskkonnateadlikkuse programmi toel. Lapsed said tõepoolest loodust uudistada ja uurida. Mõned märksõnad: värvid, linnulaul, väike lehelind, must-kärbsenäpp, jänesekapsas, õitsvad mustikad, männikoor, varsakabi, kevadkogrits, soo, munakoor, suur-kirjurähn, sääsevastsed, suuretüki vahitorn.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Tervis ja heaolu.

02.05.2023 Kartulimugulad said mulda

Sügisel on oodata saaki, sest maha said pandud kartulid.

 

28.04.2023 Õppeprogramm “Mida taimed vajavad?” Latika talus

Külastasime PRIA koolikava kaasnevate haridusmeetmete toetuse toel Latika talu, kus osalesime õppeprogrammis “Mida taimed vajavad?”. Lapsed said teada, mis koht on talu, õppisid, kuidas komposti valmistatakse, mida sinna sobib panna ja mida mitte, kuidas muld tekib ning mis roll on selles vihmaussidel. Lapsed otsisid ja uurisid luupidega vihmausse. Lapsed said teada, mida taimed kasvamiseks vajavad ning iga laps pani endale kasvama sibula. Seejärel tutvusime talu loomadega – kitsede, hobuse ja kanadega, keda lapsed said toita. Tegime pai koerale. Lisaks said lapsed käia kombainis.

 

20.04.2023 Taimede ümberistutamine

Nii Muumide kui Pätude rühmas vajasid seemnetest külvatud taimed ümberistutamist. Nii see töö ette võetigi.

10.04.2023 Tärkav ja ärkav kevad

Märkasime ja õppisime tundma ilu ja elu lasteaia aias. Piilusime talikülvi ämbritesse ning oli rõõm näha, et meie 21. märtsil külvatud ja aeda viidud astra ja peiulille seemned on tärganud! Muuhulgas korrastasime mõned peenrakastid. Elusolendid, keda lapsed õuealal märkasid, panime kirja vaatlustabelisse.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Lasteaia õu.

23.03.2023 Pätud külvavad seemneid

Pätud tegid näpud mullaseks ja külvasid peiulille- ja tomatiseemneid. Lisaks vaatlesid, võrdlesid ja loendasid neid.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Kliimamuutused, Tervis ja heaolu.

21.03.2023 Näpud mullas

Otsustasime Muumidega proovida talikülvi. Kõigepealt vaatlesime ja uursime seemneid. Lapsed kirjeldasid ja võrdlesid seemneid omavahel, nende kuju, värvust, kõla, suurust jms. Rääkisime, kuidas seeme tärkab ja mida on seemne kasvamiseks vaja, mängisime ise läbi seemne kasvamise taimeks. Seejärel valmistasime ette külvinõud. Tegime augud talikülvi ämbrite põhjadesse ja kaantesse, täitsime need mullaga ja külvasime seemned. Lapsed kirjutasid juurde sildid. Külvatud said lilleseemned – peiulill, aster, lõvilõug. Lisaks panime mõned seemned võrdluseks kasvama tuppa. Talikülvi ämbrid viisime lastega õue. Lisaks külvasime salatisegu maitseroheliseks toidu kõrvale, mille jätsime tuppa aknalauale tärkama.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Kliimamuutused, Tervis ja heaolu.

25.01.2023 Aasta puu: harilik mänd

Muumid uurisid aasta puud, vaadeldi männioksa, okkaid, käbisid ja ühiselt koostati aasta puud tutvustav plakat Rohelise kooli stendile. Järgmisel päeval maaliti männipuud.

24.01.2023 Aasta loom: lendorav

Uurisime Muumidega aasta looma, kelleks aastal 2023 on lendorav. Uurisime, kuidas ta välja näeb, mida ta sööb, kus ta elab ja kes on tema vaenlased. Vaatasime lendoravast pilte ja videoid.

Kokkuvõtteks meisterdasime Rohelise kooli stendile lendoravat tutvustava plakati. Lapsed jäljendasid lendorava lendamist ja voltisid endale lendorava.

 

23.01.2023 Loomad põhjas, lõunas ja maailmakaardil

Muumid alustasid jaanuaris mitu nädalat kestnud projektiga, mille käigus uurisime erinevaid loomi ja loomade elupaiku.

Kõigepealt uurisime laste eelteadmisi, missuguseid põhja- ja lõunamaaloomi nad teavad. Lapsed häälisid nimetatud loomad ja kirjutasid tahvlile vastavalt elupaigale. Loendati ja võrreldi hulkade suurust. Järgnesid tegevustena loomade kehaosade, toitumise ja elupaikade uurimine. Õppemänguna pidid nad ära arvama, mis loomaga on tegu, kui vaid osa tema kehast paistab. Keele ja kõne tegevusena kirjeldasid lapsed loomi.

Lapsed said uurida erinevaid loomaraamatuid, otsida raamatutest üles valitud looma. Lapsed maalisid ja voolisid vabalt valitud looma, millele eelnes vaatlus.

 

Muusika- ja liikumistegevustes jäljendasid lapsed loomade liikumist ja iseloomustasid loomi läbi muusika.

Seejärel otsustasime uurida lähemalt Aafrika loomi, milleks andis hea võimalus raamat “Päev safaril”. Lugesime seda raamatut ja lapsed pidid jätma meelde loomad, kellest seal on juttu, lugemise käigus pidi iga looma tähistama korgiga, hiljem loendasime neid. Inspireerituna raamatust seadsime eesmärgiks ise õppemänguna korralda safari. Kõigepealt rääksime, mis see safari üldse on, vaatlesime ja uurisime, mis on savann, kes savannis elavad, missugused on puud ja taimestik, tutvusime akaatsia ja baobabi ehk ahvileivapuuga.

Loosiga valisime, kes missugune loom safaril on. Lapsed ise kirjutasid loosid. Kui loosid valitud, said lapsed ülesandeks teha endale looma mask, peakate, kostüüm, valides erinevate materjalide ja tehnikate hulgast.

Kui maskid valmis, mõeldi üheskoos välja, kuidas tuba safariks kujundada (jõed, puud, rohumaa), lisaks meisterdati binoklid. Kui kõik ettevalmistused tehtud, sai asuda mängima. Iga loom leidis endale sobiliku elupaiga ning mäng võis alata.

Koduseks ülesandeks sai iga laps valmistada plakat ühest vabalt valitud põhja- või lõunamaaloomast ja sellest teha teistele lasteaias ettekanne. Valminud plakatid seadsime üles näituseks ja edasiseks uurimiseks.

Keele ja kõne tegevusena lahendasime ristsõna. Lapsed häälisid looma nime ning leidsid arvuti klaviatuurilt vastavad tähed.

Kokkuvõtva tegevusena meisterdasime lastega maailmakaardi, mille kleepisime kokku tükkidest. Maalisime selle trükitud maailmakaardi järgi. Tuletasime meelde erinevad maailma osad, ookeanid, kirjutasime need siltidele ja kleepisime kaardile. Loomade elupaiku ja mandrite nimesid otsime olemasolevalt kaardilt. Lapsed lõikasid välja erinevad loomad, otsisid neile kaardilt sobivad elupaigad ning kleepisid need sinna. Lisaks uurisime gloobust ning arutlesime ohustatud liikide ja kliimamuutuste teemal.

 

Pärast kõiki neid tegevusi ei tundugi maailm enam nii suur, vaid rohkem tuttavam ja oma!

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Globaalne kodakondsus, Kliimamuutused, Meri ja rannik.

15.12.2022 Linnuvaatlusmaja

Kuna olime juba lindude toitmisest rääkinud ja valmistanud neile toitu, siis kordasime ka linde ning meisterdasime linnuvaatlusmaja.

Linnuvaatlusmajja paneme sööma linnud, kes õues olevat toidumaja külastavad. Lapsed lõikasid välja lindude pildid ning seejärel pidid viima linnupildi kokku tema nimega. Loendasime linnud üle. Seejärel lamineerisime lindude pildid koos nimedega, lõikasime uuesti välja ning meisterdasime koostöös majakese, mille panime aknale. Edaspidi on ülesanne vaadelda ja jälgida, kes õues olevat toidumaja külastavad.

 

13.12.2022 Heategu lindudele

Rääkisime Muumidega, et jõulud on heade soovide ja tegude aeg. Rääkisime viisidest, kuidas ja mida saame selleks teha. Otsustasime teha heateo lindudele. Kõigepealt arutlesime, mida linnud söövad ning miks on talvel vaja linde toita, kes on need linnud, kes talvel siia jäävad ja toitmist vajavad. Seejärel valmistasime searasvast ja seemnesegust toidusegu. Kasutasime toidupallide tegemiseks käbisid ja erinevaid vorme.

Tahkunud toidupallid riputasime õue puudele ja lindude toidumajadesse.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Lasteaia õu, Globaalne kodakondsus.

12.12.2022 Tomatid keset talve

Väljas on paks lumi ja tuisk, aga meil valmivad Anni Lasteaias tomatid.

14.10.2022 Õppekäik Tartu Ülikooli botaanikaaeda

Seemnete uurimise miniprojekti lõpetuseks otustasime Muumidega minna botaanikaaeda, et uurida sealseid taimi ning nende seemneid.

Botaanikaaias oli lastel põnev jalutada, sest seal on palju käike ja teeradu, mida avastada ning palju mida vaadata ja uurida. Vaatlesime värve, taimi, otsisime seemneid, tuttvaid taimi.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Tervis ja heaolu.

06.10.2022 Seemnete kogumise aeg

Sügis on seemnete valmimise ja kogumise aeg. Vaatlesime ja uurisime, nuusutasime ja maitsesime Muumide rühma lastega erinevaid seemneid, mis lasteaia õuealalt ja rühmaruumist leidsime. Vaatlesime, kus seemned asuvad, missugused nad välja näevad, võrdlesime neid. Uurisime õuna, mooni, rukkilille, astra, tomati ja herne seemneid, uurisime ja maitsesime kõrvitsaseemneid ja päevalille seemneid, nuusutasime peterselli seemneid, vaatasime järgi missugused seemned on ilukõrvitsa sees. Rääkisime lastega, kuidas seemned valmivad ja tekivad ning millal on hea aeg seemneid korjata. Tuletasime meelde, kuidas kevadel panime seemne mulda ja mis sellest edasi sai. Leitud seemned kuivatasime ära ning koostasime õppematerjali – seemne panime kile alla ja kirjutasime juurde, mis taime seemnega on tegu. Hiljem said lapsed õuealalt seemneid otsida, looduskaitse alalt leidsime üles vaadeldud taimed ning aitasime loodusel seemneid külvata.

Peterselli seemnete uurimine

Arutelu seemne valmimise üle

Tomati seemne uurimine

Erinevad seemned

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Lasteaia õu.

30.09.2022 Õppeprogamm “Elurikkus linnapargis”

Osalemise lastega KIK keskkonnateadlikkuse programmi toel Tartu Loodusmaja õppeprogrammis “Elurikkus linnapargis”, mis toimus lasteaia lähedal asuvas Raja pargis. Lapsed kuulasid Eesti muinasjuttu kasepuu tekkimistest ning uurisid luubiga kaskesid ja nende koort lähemalt. Tutvuti veel vihmaussi ja teoga ning otsiti ümbritsevast nende tegevuse jälgi. Tutvuti ka teiste pargis kasvavate puudega. Lisaks said lapsed teadmisi seentest ja seeneniidistikust.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Tervis ja heaolu.

15.09.2022 Saagikoristuse aeg

Lõpetasime oma aiahooaja ühise saagikoristusega aias. Võtsime üles kartulid ning ühtlasi panime punkti Eesti Taimekasvatuse Instituudi poolt korraldatud projektile “Kasvatame koos kartulit”. Lisaks said üles võetud porgandid, mida loendasime ja järjestasime pikkuse järgi. Noppisime ka viimase kõrvitsa ning korrastasime taimekastid.

 

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise Kooli teemadega Lasteaia õu, Kliimamuutused, Tervis ja heaolu.

05.-12.09.2022 Pilvede uurimise projekt Muumide rühmas

Inspireerituna ühe lapse küsimusest pilvede kohta võtsime lastega ette pilvede uurimise projekti. Ühe tegevusena meisterdasime pilvevaatlustabeli, kuhu lapsed nädala jooksul hommikuti joonistasid pildi taevast ja pilvedest sellel hetkel. Läbi selle tegevuse õppisime ka nädalapäevi.

Uurisime, kuidas pilved tekivad praktilise katse abil. Vaatlesime ja uurisime piltidelt erinevaid pilvi ja õppisime tundma erinevaid pilveliike (kiht-, kiud-, rünkpilved). Võrdlesime pilvi kasutades mõisteid kõrgem-madalam. Õppemänguna mängisime läbi pilvede tekkisime – alguses olime veekogu, siis aurusime piisakestena kõrgele õhku ja moodustasime pilve või mitu pilve, tuul puhus pilve laiali, tekkis mitu pilve (ülesanne teha nt 4 piisakesest koosnev pilv), pilved muutusid raskeks ja veepiisad sadasid jälle tagasi maa peale, moodustades lombi jne. Mängus tõime sisse ka mõisted kiht-, kiud ja rünkpilved.

Maalisime pilvi…

Mängisime pilvememoriini…

Meisterdasime pilvi…

Ühe tegevusena pildistasime nädala jooksul õues tahvelarvuti abil pilvi. Iga laps sai valida koha, kust teha pilti. Laste tehtud fotodest valmis ühistööna pilvekollaaž. Iga laps valis kollaažilt oma lemmikpilve pildi ja põhjendas, mis just see pilt talle meeldib. Loendasime, mitu pilti kleepisime ning mõistatasime, mis pilveliikidega võiks fotodel tegu olla.

19.08.2022 Lillede kastmine

Vestlesime lastega sellest, miks on vaja lilli kasta ning kuidas saab vesi vihmaveetünni. Iga laps sai endale ämbri, kuhu sisse lasi vett ja üheskoos mindi peenral kasvavaid lilli kastma. Vaatlesime, mis meil aias kasvavad ja maitsesime porgandeid.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise Kooli teemadega Lasteaia õu, Kliimamuutused, Vesi.

19.07.2022 Toimetused aias

Võtsime taas ette tööd aias – köitsime herneid ja lõikasime murulaugu õisikud. Lisaks sõime vaarikaid ning et ikka meeles püsiks vaatasime üle aias kasvava (kartul, porgand, kõrvits, uba, hernes, sibul, basiilik).

 

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Tervis ja heaolu, Lasteaia õu, Kliimamuutused.

18.07.2022 Taimejäljendid plastiliinis

Uurisime ja tuletasime meelde õuemurus kasvavaid taimi läbi kunstitegevuse. Lapsed vajutasid plastiliini taimede jäljendeid.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Lasteaia õu, Tervis ja heaolu.

14.07.2022 Viljade valmimine aias

Vaatlesime lastega aias, kuidas on erinevad kevadel külvatud seemned ja istutatud taimed kasvanud ning millised viljad on valmimas või valminud. Nägime, kuidas kartul on õitsema hakanud, leidsime üles oad, herned, porgandid, redise, kõrvitsataimed. Mõistatasime, mida tähendab sõna harvendama. Lapsed said teada, miks on harvendamine vajalik ning harvendasime üheskoos ära porgandid. Pisikesed porgandid, mis harvendamisest üle jäid, sõid lapsed ära. Lisaks said lapsed maiustada vaarikatega, mis on hetkel aia tõmbenumbriks.

Aias uurimisretkel

Mis siin kasvab?

Vaarikad on laste lemmikud

Kõrvistabeebi

Porgandite degusteerimine

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemadega Tervis ja heaolu, Lasteaia õu, Kliimamuutused.

 

31.05.2022 Taimede istutamine õue

Muumid istutasid toas ettekasvatatatud kõrvitsa-, basiiliku- ja tomatitaimed õue. Lisaks istutati õue astrataimed, rukkililled ja ületalve aknalaual hoitud kirinõgesed. Kõigepealt valmistati ette taimekastid, puhastades need umbrohust ning seejärel said lapsed iseseisvalt juhendamise järgi tegutseda.

Kõrvitsataimede istutamine

Kõrvitsataimede istutamine

Basiilikutaimede istutamine

Rukkilillede istutamine

Astrataimede istutamine

Kirinõgeste istutamine

 

30.05.2022 Putukate projekt

Muumide rühmas keskendusime maikuus putukate tundmaõppimisele ja uurimisele. Kõigepealt selgitasime välja, missuguseid putukaid lapsed juba teavad. Putukate projekti eesmärgiks seadsime putukaraamatu valmimise, mille iga laps endale meisterdas ning mida jooksvalt projekti käigus täiendasime. Õppisime tundma erinevaid putukaid, nende vajalikkust ning kohta looduses. Õuesõppepäeval otsisime ja loendasime õuealal putukaid ning mängisime putukatega seotud liikumismänge. Putukatega olid seotud matemaatika, kunsti, keele ja kõne, liikumise, mina ja keskkonna tegevused.

Kui projekti alguses panime kirja kõik putukad, keda teame, siis lõpus lisasime need, keda olime vahepeal veel tundma õppinud. Lisaks joonistasid lapsed oma putukaraamatusse oma lemmikputuka.

Putukamajade ehitus

Putukate täringumängu meisterdamine

Ühistöö – täringuga veeretatud putuka joonistamine

20.05.2022 Elurikkus õuemurus

KIK keskkonnateadlikkuse lihtsustatud programmi toel osalesime Tartu Loodusmaja õppeprogrammis “Elurikkus õuemurus”, kus lapsed õppisid tundma õuemurus kasvavaid taimi ja muru sees elavaid pisiloomi. Uuriti putukate kehaehitust ja toitumist. Lapsed said teadmisi putukate arenguringist ning väikestes gruppides pandi need õigesse järjekorda. Seejärel räägiti putukate silmadest ning lapsed said proovida, kuidas on ringi kõndida “putukaprillidega”. Murust otsiti tuttavaid taimi ja arutleti, milleks midagi võiks vaja minna. Lapsed panid kokku putuka puslesid. Lõpetuseks mängiti liikumismängu, kus muusika mängimise ajal lendasid kõik putukatena ringi, kuid kui muusika katkes, pidid kõik muutuma putukanukkudeks.

Putukaprillid

Putuka puslede kokkupanemine

Putuka arengujärkude järjestamine

Lepatriinu arengujärgud

 

19.05.2022 Kartuli kasvatamise projekt

Võtame osa üle-eestilisest kartuli kasvatamise projektist. Eesti Taimekasvatuse Instituudi poolt saime kasti, seemnekartuli “Tiina”, mulda, väetist, juhendi ja projekti tutvustava sildi. Koos lastega valmistasime ette kasti ja panime sisse mulla. Lapsed nautisid väga mullas kätega sobramist. Iga laps sai panna kasvama ühe kartuli.

17.05.2022 Kevadised aiatööd

Muumide rühma lapsed külvasid aias peenrakastidesse porgandi, redise, peterselli, herne ja oa seemned. Eelnevalt vaatlesime ja võrdlesime seemneid omavahel, koostasime nende kohta erinevaid võrdlusi ning vaatasime nende kuju ja värvust. Pisemaid seemneid uurisime luubiga. Häälisime seemnete nimed ning kirjutasime need taimesiltidele. Lisaks külvasime seemned niidulillede lapikesele.

 

13.05.2022 Ihaste Ratsakeskuse külastus

Tänu Mila emale õnnestus meil külastada Ihaste Ratsakeskust. Sinna jõudes kiikasime tallidesse ja uudistasime, mida hobused söövad ja kuidas seal elavad. Koplis vaatasime hobuseid ning andsime neile kaasvõetud leiba ja porgandit. Tõime koplist poni ning valmistasime ta sõiduks ette. Iga laps sai poni puhastada.  Kõigepealt tuli kammida poni lakk ja saba, siis harjata üle keha ning lõpuks puhastada kabjad. Seejärel seadsime sammud maneežile, kus iga soovija sai teha poniga kaks ringi.

 

11.05.2022 Külas Uus-Quinea hiid-raagritsikad Nässu ja Ninnu

Palju elevust tekitasid lastes õpetaja Maarja poolt lasteaeda kaasa võetud Uus-Quinea hiid-raagritsikad. Lapsed said neid lähedalt näha, teha pai, tutvuda putuka kehaosadega ning said teadmisi sellest, mida nad eluks vajavad.

 

10.05.2022 Maasikataimede ümberistutamine

Maasikataimed rändasid uude asukohta. Muumid panid käed külge ja olid selles aktiivsed osalised.

06.05.2022 Õppeprogramm “Koduloomad talus”

PRIA koolikava kaasnevate haridusmeetmete toel külastasime lastega vahvat Metsa talu, kus kohtusime erinevate  koduloomade ja -lindudega. Väga toredad oli pere kaks koera Hera ja Mona, kes kõigi tegemiste juures kaasas olid ja lastega ruttu sõbraks said. Kohtusime lammaste ja kitsega, keda lapsed said toita ja paitada ning kolme poniga, keda lisaks toitmisele ja paitamisele sai harjata. Katsuti lamba villa. Kohtuti lehmaga, kelle nimi oli Sarveke. Talle anti süüa ja tehti pai ning mänguliselt prooviti jäljendada lehma lüpsimist. Paist ei jäänud ilma ka kass. Kodulindudest sai näha kanu, kukke, parte ja kakunit. Toideti kanu, uudistati kanakuuti ja pesas mune. Pai tehti küülikutele ja otsiti neile toiduks võilillelehti. Viljaämbrites oli tore kätega sõtkuda. Boonusena sai tiigi ääres uudistada konnakudu ja otsida konni. Oli meeldejääv ja elamusterohke päev! Lapsed said vahetult loomadega suhelda, neid lähedalt näha ja katsuda.

 

03.05.2022 Õues õppimine: kevade aardejaht ja seemned mulda

Muumid mängisid aardejahti, otsides loodusest erinevaid olendeid ja asju. Eelnevalt vaatlesime, kelle ja millega tegu ning häälisime kõigi nende nimed, mida või keda oli vaja leida. Seejärel suundusid lapsed otsimisretkele. Lastel õnnestus leida enamus nõutud asju. Seejärel loendasime, mitu asja keegi leidis ja arutlesime, kus need asjad paiknesid. Leitud asjad said lapsed hiljem toas ära värvida. Järgmiseks tegevuseks mängisime liikumismängu.

Pärast seda läksime seemneid külvama. Panime kasvama kõrvitsaseemned ning tomati, lobeelia ja rukkilille seemnepaberid.

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Tervis ja heaolu ja Lasteaia õu.

22.04.2022 Kingitus emale

Emadepäevaks emale kingituseks maalis iga Muumide rühma laps savipoti, kuhu istutas havortia. Muuhulgas tutvuti ka teiste lasteaias kasvavate toalilledega. Tegevusi jagus mitmele päevale. Näiteks häälisid ja kirjutasid lapsed toalillede nimed tahvlile.

Lillepottide kaunistamine

Toataimede nimede häälimine ja kirjutamine

Toataimede nimede kirjapanemine

Havortia istutamine

Lapsed tegutsemas

Kastmine

21.04.2022 Teeme tutvust toataimedega

Muumid tutvusid toas kasvavate taimede ja lilledega läbi erinevate õppemängude. Mängisime arvamismängu, kus pidi leidma taimele nime, ette oli antud vaid vihje või pilt. Vaatlesime päris potis kasvavat lille ja tema eripära. Lapsed leidsid toalillede piltide hulgast lasteaias kasvavad lilled ja paigutasid õige lille juurde. Mängisime liikumismängu, kus tuli tuua ja meeskonnaga kokku panna toalille lõikepilt.

Lillenimes olevate tähtede leidmine

Piltidelt lasteaias kasvavate toataimede leidmine

Lõikepildi kokkupanemine

 

19.04.2022 Tärkav kevad

Otsisime Muumidega õuealalt kevade märke. Leidsime puhkevaid pungi, erinevaid kevadlilli ja tärkavaid taimi.

 

 

31.03.2022 Maitsetaimede külvamine

Muumid uurisid erinevate maitsetaimede seemneid ning panid need kasvama. Üheskoos vaadeldi, nuusutati, kirjeldati ja võrreldi seemneid. Seejärel jagunesid lapsed gruppidesse ning iga meeskond pani kasvama ühe maitsetaime. Külvatud sai salatisegu, basiilik, sibul ja till.

Külvikasti ettevalmistamine

Seemnete vaatlemine ja uurimine

Meeskonnatööna külvikasti täitmine mullaga

Kastmine

 

27.01.2022 Kodu vihmaussile

Ühel päeval avastasime Muumidega päevaunele sättides aknalaual roomamas vihmaussi, kes ilmselt õues suvitanud lilledega või sügisel ümberistutatud taimedega tuppa talvituma oli sattunud. Võib arvata, kui suur oli meie üllatus näha teda jaanuarikuus mööda aknalauda roomamas! Niisiis otsustasime, et meie lillepottides rändamine pole talle kõige õigem koht ning esialgu panime ta eraldi mullaga purki. Ülejärgmisel päeval leidsime üles oma vihmaussi vaatlusnõu ja meisterdasime talle sinna kodu. Lisaks niisutatud mullale panime sinna vahepalaks söödud banaani koori ja lillepottidest leitud kuivanud lehti. Arutlesime, kus oleks tema hoidmiseks kõige parem koht ning leidsime, et selleks võiks olla mõni pimedam nurgake. Plaan on ta kevadel siiski õue viia, seni hoolitseme tema eest nii hästi, kui oskame.

Vihmauss mullast üles leitud!

Vihmaussile kodu valmistamine

Vihmaussi eest hoolitsemine

 

 

27.01.2022 Loomade karneval

Meie loomariigi uurimine lõppes vahva kogu lasteaeda kaasava karnevaliga, kus iga laps sai kehastuda mõneks mets- või koduloomaks. Loomade valik käis loosiga ning koostöös lapsevanematega said lapsed endale kostüümid. Karnevalil laulsime, tantsisime ja mängisime.

Mägrapoiss

Karnevalitegelased

Pätud esinemas

25.01.2022 Kuusekäbi ja seemned

Ühel hommikul avastasime, et meie õuest tuppa toodud ja ühes õppetegevuses kasutatud kuusekäbi vahelt on pudenenud hulgaliselt seemneid. Nii siis saimegi lastega vaadelda ja uurida, missugused need kuuseseemned välja näevad ja mis aitavad neil tuulega kaugele lennata. Rääkisime sellest, et neid oravad käbi vahelt otsivadki ja siis söövad. Jõudsime ka sinnani, et nendest seemnetest võiks uus puu kasvama hakata ja otsustasime seemned prooviks mulda pista. Iga laps sai ühe seemne ühisesse potti pista.

Jääme ootama! Meie sügisel potti pandud tammetõrudest on küll ilusad väiksed tammepuud sirgunud.

Seemnete mulda pistmine

Lapsed tegevuses

19.01.2022 Metsloomade jäljeread

Lugesime Muumidega juttu L. Tigase “Orav Pikkhamba söökla”. Jutu tegevuse joonistas õpetaja tahvlile. Jutu käigus said lapsed teadmisi nugise kohta ning jutus olnud loomade jälgede kohta. Vaatlesime ja uurisime neid jäljeraamatust, joonistasime tahvlile ning lapsed proovisid looma kombel liikuda, näiteks jänese ja orava moodi, et proovida, kus need esi- ja tagakäpad täpselt paiknevad. Õppisime loomi kujutama. Lapsed said valida ühe tegelase jutust, keda maalida ning kelle jäljeread pintslitrükis maalitud looma pildile teha.

Jutu kuulamine ja orava moodi liikumine

Maalimine

Maalimistööd valmimas

Laste looming

 

17.01.2022 Koduloomad talus

Koduloomade teema kokkuvõtteks meisterdasime Muumidega taluloomade plakati. Lapsed valisid endale kodulooma, kelle nad värvisid ja lõikasid välja. Eelnevalt häälisime ja ladusime loomade nimed. Ühiselt kujundasime plakati, joonistasime, kleepisime ja lisasime valjalikud detailid. Lapsed said mõelda oma koduloomale nime ja kirjutada selle plakatile.

Looma nime ladumine

Plakati kujundamine

Loomade ja lindude nimede kirjutamine

Valminud plakat

13.01.2022 Põnev loomariik

Õppisime Muumidega tundma koduloomi. Kõigepealt häälisime ja panime kirja, missuguseid koduloomi lapsed nimetada oskavad. Rühma peale kokku tuli meelde päris palju koduloomi. Loendasime üle kirja pandud koduloomad ja -linnud ning võrdlesime saadud hulki. Iga laps voolis ühe kodulooma.

Ühiselt kirja pandud koduloomad ja -linnud

Kodulooma voolimine alusele

Voolitud koduloomad

Järgmisel päeval mängisime koduloomadega seotud õppemänge. Õppisime tundma loomalaste nimesid. Lapsed viisid kokku looma ja loomalapse. Mängisime ärarvamismängu, kus laps pidi küsimusi esitades jõudma jälile, mis loom ta on ning mängisime liikumismänguna võistkondlikku memoriini.

Looma ja loomalapse kokkuviimine

Äraarvamismäng

Memoriin “Loomad ja loomalapsed”

29.10.2021 Lavastusmäng “Jänese uni”

Nädala põhiteemaks Muumide rühmas oli loomade ja lindude talveks valmistumine ning õppisime tundma, missugused loomad magavad talveund, millised mitte. Esmaspäeval alustasime D. Kareva loo “Jänese uni” lugemisega. Meisterdasime siili ning tegime looduslikust materjalist siilidele pesa.

Kolmapäeval jutustasid lapsed ise ümber loo “Jänese uni”. Vihjekaartideks jutustamise hõlbustamiseks olid neile seatud loomad või nende pildid vastavalt loos ilmumise järjekorrale. Seejärel asusime meisterdama sügisese metsa jaoks puid.

Puude meisterdamine

Sügisene mets

Reedel häälisime ja panime kirja kõik loo tegelased ning vaatasime, kes neist on meil lavastuse jaoks olemas. Lisaks leidsime sõnades A- ja Ä-tähed, sest olime neid sel nädalal õppinud.

A-, Ä-tähe otsimine sõnades

Leidsime, et puudu on kotkas, misjärel asusime seda lastega meisterdama. Selleks kasutasime paberkotte, et hiljem saaks neid kasutada käpiknukuna.

Kotka meisterdamine

Seejärel kujundasid lapsed lava ehk tegevuskoha, kus lavastuse sündmused aset leiavad, selleks kasutasime nädala jooksul meisterdatud siile ja puid ning erinevat looduslikku materjali. Sinistest klotsidest sai jõgi.

Lava kujudamine

Kui lava oli kujundatud, sai etendusega pihta hakata, iga laps sai olla mõni tegelane, kas loom, lind või putukas, mõned lapsed täitsid ka mitut rolli, kuna tegelasi oli rohkem kui lapsi. Õpetaja oli jutustaja rollis ning lapsed ütlesid näidenditegelaste teksti.

Lavastusmängu mängimine

Erinevate tegevuste käigus said lapsed teadmisi loomade ja lindude talveks valmistumisest.

 

24.10.2021 Leheraamat

Ühe pikema sügise uurimise tööna oli meil oktoobris Muumide rühmas käsil leheraamatu meisterdamine. Projekt algas jalutuskäiguga lasteaia ümbruses, kus korjasime lastega erinevate puude lehti ning pärast seda panime need koos lastega ajalehtede vahele ja vajutuse alla kuivama.

Lehtede kuivamapanek

Kuivanud lehed

Kui lehed olid mõnda aega ajalehtede vahel kuivanud, liimise iga lehe eraldi paberile. Kokku saime 9 erinevat lehte (vaher, kask, tamm, pihlakas, haab, sarapuu, pärn, kirss, sirel). Siis kirjutasime lastega siltidele lehtede nimed, nooremad lõikasid välja trükitud sildid ning kleepisime need lehtede juurde.

Järgmise tegevusena kujundasime raamatu kaane. Kirjutasime oma nime ja pealkirja, joonistasime lehe järgi kontuuri ja kaunistasime raamatu kaane.

Lehtede liimimine

Lehtedele nimede lisamine

Lisaks õppisime tundma lehe osi – kus on roots, leherood, külgrood, lehe tipp ja serv. Esmalt päris lehti uurides ning kinnistava tegevusena vastavat töölehte täites, mille samuti lisasime oma leheraamatusse. 6-7-aastased lapsed kirjutasid leheraamatule täiendusena veel leheküljenumbrid.

Läbi pideva lehenimede kordamise ja läbi erinevate tegevuste jäid lastele lehtede nimed hästi meelde.

Leheosade õppimine

Kui kõik tegevused tehtud, jäi üle vaid raamat kokku köita.

Leheraamatu vaatlus ja lehtede nimede meelde tuletamine

Osa valminud raamatutest

15.10.2021 Tammetõrude kasvamapanek

Jalutuskäigult olime Muumide rühma lastega korjanud tammetõrusid ja kastanimune ning otsustasime need kasvama panna. Iga laps pani endale potti kasvama tammetõru. Kõigepealt hoidis iga laps oma tõru pihus ja kujutas silmad kinni ette, missuguses suureks puuks tema tõru kasvab ning soovisime, et ta kasvaks suureks ja tugevaks. Kastani panime koos rühmaga katseks kasvama ainult ühte potti. Nüüd on meil tarvis neid üle talve hoida ja nende eest hoolitseda ning vaadata, kas kevadeks on meil pisikesed tammed ja kastan sirgumas.

Lapsed potte mullaga täitmas

13.10.2021 Sügisesed tegevused

Plaanisime Muumidega minna jalutuskäigule lasteaia ümbruses, et korjata leheraamatu jaoks erinevaid lehti, kuid lisaks sellele oli kavas ka muid tegevusi. Hommikupoolikul enne jalutuskäigule minekut meisterdasid lapsed endale pildiraami. Lõikasid paberist välja meelepärase kujundi ning kaunistasid pildiraami ära. Valminud pildiraamid võtsime õue kaasa ja ülesandeks oli otsida raami sisse kõige ilusam looduse pilt.

Pildiraami meisterdamine

Pildiraami kaunistamine

Loodusest pildi leidmine

Looduse pilt

Piltide otsimine

Paula pilt

Pärast seda suundusime jalutuskäigule, lapsed said paari peale looduse bingo. Ümbritsevast tuli leida erinevaid sügisega seotud asju. Märkasime sügisesi märke ja ühtlasi uurisime loodust ja korjasime puulehti, samuti tõrusid ja kastanimune. Õppisime tundma puid ja puude lehti. Maitsesime pihlakamarju ja proovisime marju süüa nii nagu linnud oma nokaga. Bingo võit jäi seekord tulemata, kuid lastel tuli omavaheline koostöö väga hästi välja ning see oli suur võit.

Sügisene bingomäng

Koostöös bingo mängu mängimine

Nimede kirjutamine

Enne lõunasööki panime koos lastega jalutuskäigult korjatud lehed kuivama.

Lehtede kuivamapanek

 

Lisaks oli tegevus seotud Rohelise kooli teemaga Tervis ja heaolu, Lasteaia õu.

11.10.2021 Puulehtedega tutvumine

Muumid sai ülesandeks võtta lasteaeda kaasa lehti. Lapsed jutustasid, kust ja kellega nad need korjasid. Uurisime, mis puulehtedega on tegu, järjestasime neid suuruse järgi ning õppisime lehtedest mandala tegemist.

Hiljem sai iga laps ise teha mandala lehetrüki tehnikas.

Puulehtede järjestamine

Mandala kokkupanemine

Lehemandala

Mandala trükk

Laste mandalad

06.10.2021 Viljade valmimine

Panime Muumidega kevadel ostetud paprika seemned kasvama. Nüüd oli aeg saaki saada. Suvel suvitasid paprikad õues, kuid nüüd sügisel kui ilmad jahedamaks läksid, tõime ühe sisse, et vaadata, kas paprika läheb punaseks. Ja läks! Muidugi maitses omakasvatatud paprika lastele hästi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05.10.2021 Õppeprogramm “Uudista ja uuri”

Osalesime 3-7-aastaste lastega Keskkonnaameti õppeprogrammis “Uudista ja uuri” Selli-Sillaotsa õpperajal.

Lapsed said vahetult loodust uurida, kogeda, katsuda. Lapsed õppisid tundma marju (pohli, jõhvikaid, mustikaid, sinikaid, kukemarju) ning said pohli, jõhvikaid ja kukemarju ka maitsta. Lisaks õppisid nad tundma samblaid ja samblikke, puid ja puulehti ning said teadmisi soo ja soos kasvavate taimede ja samblate kohta nagu turbasammal, sookail, kukemari, jõhvikas, huulhein. Leidsime musträhni tegutsemisjälgi ja tutvusime musträhniga pildi abil. Lapsed said ise luubiga loodust uurida. Vaheldust lisasid aktiivsed mängud. Matka lõpetuseks ronisime vaatetorni, et soole kõrgemalt pilk heita.